100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI – 2018 – Targi stulecia

2018/04/16 Aktualizacja

Ponad 150 wydawnictw, ponad 20 tys. odwiedzających i wiele książkowych nowości – tak wyglądały XXIV Targi Wydawców Katolickich na Zamku Królewskim w Warszawie. Jednym z wiodących tematów była 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości

W targach co roku bierze udział ponad 150 wydawców prezentujących blisko 10 tys. tytułów a także liczne rzesze warszawiaków i przyjezdnych. – Tego typu wydarzenia mają dwa wymiary. Z jednej strony pokazują ludziom bogatą ofertę katolickich wydawnictw, a z drugiej – jest to forum wymiany doświadczeń między wydawcami. Najważniejszym celem jest jednak promocja wartościowej książki, która pozwala wzrastać człowiekowi w każdym jego wymiarze – mówił „Niedzieli” ks. Roman Szpakowski SDB, prezes Stowarzyszenia Wydawców Katolickich.

Odzyskanie niepodległości

Targi odbywają się w tradycyjnym terminie, czyli przed drugą niedzielą po Wielkanocy. – Naszym świętem dobrej książki pragniemy włączyć się w realizację hasła dwuletniego programu duszpasterskiego (2017-2019): „Duch, który umacnia miłość”, a także w jubileusz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i w Rok św. Stanisława Kostki – informuje ks. Roman Szpakowski, który jest również dyrektorem Targów Wydawców Katolickich.

Historycy są zgodni i bardzo często wyliczają wielkie zasługi Kościoła katolickiego w procesie pielęgnowania polskości w długim okresie zaborów. Bez tej codziennej pracy kapłanów, zakonników i organizacji katolickich nasza tożsamość narodowa byłaby o wiele słabsza, a na pewno zupełnie inna. – Odzyskanie niepodległości dokonało się przez walkę pełną poświęcenia i bohaterstwa nie tylko na polach bitew, ale i w codziennych zmaganiach o zachowanie duchowej i moralnej substancji narodowej – mówił ks. Szpakowski.

Z okazji jubileuszu odzyskania niepodległości odbywały się dyskusje historyczne, a odwiedzający targi mogli podziwiać wystawę poświęconą 100-leciu odzyskania niepodległości. – Również wydawnictwa prezentowały swoje pozycje o tematyce patriotycznej i historycznej. Ta tematyka była obecna praktycznie na wszystkich stoiskach wydawniczych – wskazał prezes Stowarzyszenia Wydawców Katolickich.

Nie tylko komercja

Na trwające cztery dni targi składało się mnóstwo wydarzeń – spotkań autorskich, promocji premierowych publikacji, seminariów oraz paneli dyskusyjnych. Stoiska wystawiennicze znajdowały się w Arkadach Kubickiego, natomiast spotkania autorskie, prezentacje, debaty czy promocje książek odbywały się w salach Zamku Królewskiego. – Chcieliśmy, aby formuła imprezy, z natury targowa, wzbogacona była różnorodnymi wydarzeniami towarzyszącymi – mówił ks. Szpakowski.

Choć, oczywiście, na książkach religijnych również można zarobić, to jednak cel targów wybiega poza komercję. To spotkanie ze słowem w każdym jego wymiarze: mówionym, pisanym, drukowanym, ilustrowanym obrazem i dźwiękiem. – Ten czas jest pogłębioną katechezą, dążeniem do dojrzałości w wierze przez nawrócenie w wymiarze osobistym i społecznym. Targi są działaniem zmierzającym do ukształtowania w wiernych duchowości chrzcielnej, która winna się w nas rozwijać na drodze dorosłego życia po przyjęciu chrztu św. – podkreślił ks. Szpakowski.

.

JT na podst. m. in. -> http://www.niedziela.pl/artykul/136464/nd/Targi-stulecia [dostęp 2018-04-14]